Omgaan met diversiteit
Quiz jezelf

Binnen de opleiding ‘Omgaan met Diversiteit’ starten we elke module met een “quiz jezelf” van maximaal 10 minuten. Wees gerust, bij deze quiz staat niet het beoordelen van je kennis centraal. De quiz heeft tot doel om je voor te bereiden op de opleiding ‘Omgaan met Diversiteit’. Tijdens de quiz zal je interessante weetjes tegenkomen en krijg je inzicht in je eigen ervaring met diversiteit.
Deze quiz helpt je om jezelf voor te bereiden op de aanstaande opleiding die je gaat volgen.

4_DIVERSITY PROJECT
Algemeen test featured list

Algemeen

10 MIN

Begin met “quiz jezelf” van het hoofdstuk ‘Omgaan met diversiteit’. In dit hoofdstuk ontdek je meer over onderwerpen zoals gender en verschillende culturen. De quiz duurt maar 10 minuutjes. Je leert er leuke weetjes door en ziet hoe jouw ervaring past in het grote plaatje van diversiteit. Deze quiz helpt je voor te bereiden op de rest van de opleiding. Maak je geen zorgen: het gaat niet om een cijfer en wat je antwoordt, blijft privé.

gender featured list

Gender

10 MIN

Begin met “quiz jezelf” over het onderwerp ‘Gender’ in de opleiding ‘Omgaan met diversiteit’. We duiken in deze module in wat genderidentiteit is en hoe mannen en vrouwen hun plek vinden op school en werk. De quiz is kort, zo’n 10 minuutjes. Je ontdekt er leuke weetjes door en denkt na over je eigen ervaringen met gender. Deze quiz is een opwarmertje voor de hele opleiding. Geen stress: het gaat niet om een cijfer en je antwoorden blijven privé.

interculturalism featured list

Interculturaliteit

10 MIN

Quiz jezelf over ‘Interculturaliteit’ in onze opleiding ‘Omgaan met diversiteit’. In dit deel bekijken we hoe cultuur, afkomst en geloof een rol spelen op school en op het werk. De quiz neemt slechts 10 minuten van je tijd en je leert er boeiende dingen door. Ook ga je zien hoe jouw ervaringen aansluiten bij het onderwerp Interculturaliteit. Zie deze quiz als een opstapje voor de rest van de opleiding. Maak je geen zorgen: je krijgt er geen cijfer voor en je antwoorden zijn privé.

Digital literacy featured list

Digitale geletterdheid

10 MIN

Doe mee aan “quiz jezelf” over ‘Digitale geletterdheid’ in de opleiding ‘Omgaan met diversiteit’. We gaan in op de uitdagingen rondom digitale vaardigheden en hoe we daar het beste mee kunnen omgaan. In zo’n 10 minuten leer je leuke feitjes en denk je na over jouw ervaringen met digitale kennis. Deze quiz helpt je op weg in de opleiding. Geen zorgen, je krijgt er geen cijfer voor en wat je invult blijft tussen ons.

Mensen met een beperking featured list

Mensen met een beperking

10 MIN

Doe mee aan “quiz jezelf” over ‘Mensen met een beperking’ in de opleiding ‘Omgaan met diversiteit’. We duiken in deze module in de uitdagingen waarmee mensen met een beperking te maken hebben en hoe we daar begripvol mee kunnen omgaan. De quiz duurt ongeveer 10 minuten. Je leert er interessante dingen door en denkt na over je eigen ervaringen rondom dit thema. Zie deze quiz als een opstapje voor de rest van de opleiding. Maak je geen zorgen: je krijgt geen cijfer en je antwoorden blijven privé.

Quiz jezelf

Algemeen

/13
82
4_DIVERSITY PROJECT

Quiz jezelf: Algemeen

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in om na de quiz alle vragen en antwoorden per e-mail te ontvangen. Maar het is niet verplicht, u kunt gewoon de algemene voorwaarden accepteren om verder te gaan.

*Algemene voorwaarden en privacybeleid

 

DEIVERSITY PROJECT ALGEMEEN MAIN@0.5x

Introductie - Diversiteit gaat over hoe we allemaal verschillend zijn. Dit kan gaan over simpele dingen zoals onze lievelingskleur, maar ook over grotere zaken zoals waar we geboren zijn, of welk geloof we hebben. Het is belangrijk dat we al deze verschillen waarderen. Dat betekent dat we iedereen willen laten voelen dat ze erbij horen en gerespecteerd worden.


“Diversiteit is een feit en inclusie is een actie.”

Ervaring

 

ERVARING BANNER Beyond the Horizon ISSG

Algemeen-1: "Ik heb te maken gehad met kleine, negatieve opmerkingen of uitsluiting vanwege mijn geslacht/gender.”

Gender Balance Beyond the Horizon ISSG

Algemeen-2: "Ik heb ooit een collega/medestudent onderschat vanwege zijn/haar/hen beperking.”

Algemeen-3: "Ik heb ooit iemand een discriminerende of racistische opmerking horen zeggen en heb daar niet op gereageerd."

Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity’00007

Kennis

 

Kennis BANNER Beyond the Horizon ISSG

Algemeen-4: "België is in de loop van de tijd diverser geworden. Het aantal Belgen zonder migratie achtergrond is in de afgelopen twintig jaar gedaald met 15%."

Algemeen-5: "Het vieren van het Suikerfeest is een belangrijk religieus en cultureel evenement. Tijdens het Suikerfeest worden cadeaus uitgewisseld, speciale gerechten bereid en bezoeken mensen elkaars huizen om elkaar te begroeten en te feliciteren."

Algemeen-6: "Personen met een visuele beperking hebben een hogere werkloosheidsgraad dan de algemene bevolking."

 

Algemeen-7: "Ongeveer 25% van de Europese internetgebruikers heeft beperkte digitale vaardigheden"

Digitale geletterdheid is alles wat iemand alleen op internet moet kennen en kunnen.  

Algemeen-8: "Het aantal personen met een beperking in de EU zal waarschijnlijk dalen."

Algemeen-9: "In het Hindoeïsme mogen mannen hun haar niet knippen."

n het Hindoeïsme mogen mannen hun haar niet knippen

Algemeen-10: “1 op 10 mannen is slachtoffer van partnergeweld."

DEIVERSITY PROJECT MAN VICTIM

Quiz jezelf

Gender

/13
113

Quiz jezelf: Gender

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in om na de quiz alle vragen en antwoorden per e-mail te ontvangen. Maar het is niet verplicht, u kunt gewoon de algemene voorwaarden accepteren om verder te gaan.

*Algemene voorwaarden en privacybeleid

 

Gender Intro

Bekijk deze video voordat u begint met de zelftest.

Ervaring

 

ERVARING BANNER Beyond the Horizon ISSG

Gender-1: "Ik heb situaties meegemaakt waarin er sprake was van seksuele intimidatie of ongewenst gedrag op basis van gender."

gender-based-aggressions

Gender-2: "Ik heb zelf een genderstereotype opmerking/grap gemaakt die mijn collega/medestudent/… niet apprecieerde."

Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity

Gender-3: "Ik ken collega’s/studenten/ kennissen die het ‘woke-debat’* niet begrijpen."

*Woke-debat: Sinds ongeveer 2020 evolueerde de term 'woke' steeds meer tot een negatief geladen term, als beschuldiging van doorgeslagen politieke correctheid en wordt het in verband gebracht met cancelcultuur en gedwongen zelfcensuur.
Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity’00006

"Oorspronkelijk betekende "woke" bewust of alert zijn op onrecht, vooral met betrekking tot raciale en sociale kwesties. De term heeft zijn wortels in de Afro-Amerikaanse gemeenschap en werd populair door de Black Lives Matter-beweging. 

Sinds ongeveer 2020 heeft de term echter een verschuiving ondergaan. Terwijl sommigen "woke" nog steeds positief gebruiken om sociaal bewustzijn aan te duiden, zien anderen het als een negatief geladen term. Deze negatieve connotatie komt voort uit beschuldigingen van overdreven politieke correctheid, cancelcultuur en gedwongen zelfcensuur. 

Het 'woke-debat' gaat dus over de spanning tussen sociaal bewustzijn en de mogelijke negatieve gevolgen van doorgeslagen politieke correctheid. Het is een complexe discussie die raakt aan thema's als vrijheid van meningsuiting, sociale rechtvaardigheid en culturele veranderingen.”

Kennis

 

Kennis BANNER Beyond the Horizon ISSG

Gender-4: "Meer mannen overlijden aan zelfdoding dan vrouwen."

Meer mannen overlijden aan zelfdoding dan vrouwen Beyond the Horizon ISSG

Gender-5: “Vrouwen verdienen gemiddeld 5% minder dan mannen in de Europese Unie in termen van bruto uurloon."

Gender-6: “In 2022 bezaten vrouwen bijna de helft van alle zetels in nationale parlementen in de EU."

politician woman

Gender-7: "Een transman is een man die geboren werd als vrouw.”

trans gender

Gender-8: "Genderidentiteit en seksuele oriëntatie zijn verschillende concepten. Genderidentiteit gaat over wie je bent, terwijl seksuele oriëntatie gaat over wie je je aangetrokken voelt tot."

Gender identity and sexual orientation Beyond the Horizon ISSG

Gender-9: "Met welke genderneutrale voornaamwoorden verwijs je naar een persoon zonder iets te zeggen over hun gender.”

Met welke genderneutrale voornaamwoorden verwijs je naar een persoon zonder iets te zeggen over hun gender Beyond the Horizon ISSG

Gender-10: "Minderjarige mogen vanaf 14 jaar de geslachtsregistratie in de geboorteakte laten aanpassen als zij daarbij zijn bijgestaan door hun ouders of wettelijke vertegenwoordiger."

Minderjarige mogen van 14 jaar de geslachtsregistratie in de geboorteakte laten aanpassen als zij daarbij zijn bijgestaan door hun ouders of wettelijke vertegenwoordige

Quiz jezelf

Interculturaliteit

/13
Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity’00001

Quiz jezelf: Interculturaliteit

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in om na de quiz alle vragen en antwoorden per e-mail te ontvangen. Maar het is niet verplicht, u kunt gewoon de algemene voorwaarden accepteren om verder te gaan.

*Algemene voorwaarden en privacybeleid

 

Intro

Bekijk deze video voordat u begint met de zelftest.

Ervaring

 

ERVARING BANNER Beyond the Horizon ISSG

Interculturaliteit-1: "Ik heb _____ gezien dat mensen van andere afkomst soms oneerlijk werden behandeld of gediscrimineerd. Ze kregen niet altijd de juiste kansen.”

Ik heb ervaring gehad waarbij mensen van verschillende etnische groepen of met een migratiegeschiedenis Beyond the Horizon ISSG

Het is helaas vaak voorgekomen dat er in organisaties sprake is van ongelijke kansen en discriminatie tussen mensen met verschillende etnische achtergronden of migratieachtergrond.

Discriminatie op basis van etnische achtergrond of migratieachtergrond kan verschillende vormen aannemen, zoals ongelijke behandeling bij werving en selectie, beperkte toegang tot promotiekansen, minder mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en minder erkenning voor prestaties. Dit kan leiden tot ongelijke kansen en belemmeringen in de loopbaanontwikkeling van individuen met een andere etnische achtergrond.

Deze ongelijkheden kunnen voortkomen uit diepgewortelde vooroordelen, stereotypen en systematische structuren die institutionele discriminatie in stand houden. Het kan resulteren in een ongelijke verdeling van middelen, kansen en privileges binnen de organisatie.

Het is belangrijk om deze ongelijkheden te erkennen en actief te werken aan het creëren van een inclusieve (werk)omgeving. 

Interculturaliteit-2: "Ik heb ______ meegemaakt dat de achtergrond van mijn collega of medestudent problemen veroorzaakte op het werk of op school. Hun etnische herkomst of het feit dat ze uit een ander land kwamen, leidde tot verwarring of slechte reacties van andere collega's of bazen."

Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity’00006

Helaas kunnen vooroordelen, stereotypen en discriminatie nog steeds voorkomen in (werk)omgevingen, wat kan leiden tot onbegrip en negatieve reacties ten opzichte van individuen met een andere etnische achtergrond of migratieachtergrond.

Dergelijke situaties kunnen variëren van subtiele vormen van microagressies, zoals kleinerende opmerkingen of uitsluiting, tot openlijke discriminatie op basis van iemands etniciteit of afkomst. Dit kan leiden tot gevoelens van ongemak, ongelijkheid en frustratie bij de betrokken persoon. Bovendien kunnen negatieve reacties op basis van etnische achtergrond of migratieachtergrond ook de professionele groei, kansen en werkrelaties beïnvloeden.

Het is belangrijk om bewustzijn te creëren over deze kwesties, inclusief de impact van vooroordelen en discriminatie op de werkvloer. 

Interculturaliteit-3: "Ik heb ______ een opmerking gemaakt op mijn werk/school/…die niet zo aardig was. Deze opmerking ging over de afkomst of het land waar iemand vandaan kwam."

Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity

Discriminatie en vooroordelen op basis van etnische achtergrond of migratieachtergrond zijn helaas nog steeds wijdverbreide problemen in de samenleving. Het is belangrijk om bewust te zijn van onze woorden en acties, en te streven naar een inclusieve en respectvolle omgeving voor iedereen.

Kennis

 

Kennis BANNER Beyond the Horizon ISSG

Interculturaliteit-4: "Orthodoxe Joodse mannen mogen geen hand geven aan vrouwen."

 

In het Jodendom mogen mannen een hand geven aan vrouwen Beyond the Horizon ISSG

Interculturaliteit-5: "1 op 5 van de Belgische bevolking is een Belg met een buitenlandse achtergrond."

 

1-op-5-van-de-Belgische Beyond the Horizon ISSG

Interculturaliteit-6: "De Joodse religie heeft van donderdagavond tot vrijdagavond de ‘Sjabbat’ als belangrijke wekelijkse rustdag, waarop religieuze voorschriften worden nageleefd."

 

Shabbat Beyond the Horizon ISSG project diversity

Interculturaliteit-7: " Salaam Alaikum” is een islamitische groet dat ‘Als God het wil’ betekent.

 

Salaam Alaikum

Interculturaliteit-8: “Traditionele kleding en stoffen spelen een belangrijke rol in het behouden en vieren van de culturele diversiteit van Congo. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de Congolese identiteit."

 

Congo s cultural diversity Beyond the Horizon ISSG

Interculturaliteit-9: "In de islam moeten moslims 7 keer per dag bidden."

 

Muslims pray

Interculturaliteit-10: “Het zorgen voor ouders is een belangrijk onderdeel van de Marokkaanse cultuur, dat geworteld is in traditie, familiewaarden en religie.”

 

Caring parents Beyond the Horizon ISSG Diversity Project

Quiz jezelf

Digitale geletterdheid

/13
39
Soft Skills - Trainings of the Future ‘Dealing with diversity’

Quiz jezelf: Digitale geletterdheid

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in om na de quiz alle vragen en antwoorden per e-mail te ontvangen. Maar het is niet verplicht, u kunt gewoon de algemene voorwaarden accepteren om verder te gaan.

*Algemene voorwaarden en privacybeleid

 

Bekijk deze video voordat u begint met de zelftest.

Ervaring

 

ERVARING BANNER Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-1: "Ik voel me ______ onzeker of angstig als ik nieuwe digitale tools of technologieën moet gebruiken."

new digital tools or technologies Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-2: “Ik heb ______ opgemerkt dat mijn collega/medestudent moeite heeft met computervaardigheden. Dit zorgt ervoor dat ze sommige taken op het werk of op school niet goed kunnen doen.”

difficulty with computer Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-3: " Ik heb ______ een collega of medestudent buitengesloten omwille van de beperkte digitale vaardigheden van deze persoon.”

limited digital skills Beyond the Horizon ISSG

Kennis

 

Kennis BANNER Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-4: "Ik kan op het internet dus ik ben digitaal geletterd."

Digital literacy Beyond the Horizon ISSG Diversity project

Digitale geletterdheid-5: "De digitale kloof verwijst naar de kloof tussen mensen met en zonder toegang tot internet en schermen."

 

Digital literacy Beyond the Horizon ISSG Large

Digitale geletterdheid-6: “De gemiddelde (mobiele) schermtijd van de Vlaming per dag bedraagt 3 uur”

 

screen time Beyond the Horizon ISSG Diversity project digital literacy

Digitale geletterdheid-7: “Omgaan met digitale technologieën is gemakkelijk voor de meeste Vlamingen, maar niet voor de meeste van 55-plussers”

 

55-plussers Beyond the Horizon ISSG SOFT skills project

Digitale geletterdheid-8: De digitale kloof neemt af in Vlaanderen ”

 

The digital divide is decreasing in Flanders Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-9: De helft van de Vlamingen heeft niet de vaardigheid om internettoepassingen veilig te gebruiken.

 

At least half of Flemings lack the skills to be safe online Beyond the Horizon ISSG

Digitale geletterdheid-10: Iemand kan hoogopgeleid zijn en over een goed inkomen beschikken, maar toch digitaal uitgesloten worden door een gebrek aan motivatie, hulp en/of zelfvertrouwen.

 

digitally excluded due to a lack of motivation Beyond the Horizon ISSG

Quiz jezelf

Mensen met een beperking

/13
14

Quiz jezelf: Mensen met een beperking

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in om na de quiz alle vragen en antwoorden per e-mail te ontvangen. Maar het is niet verplicht, u kunt gewoon de algemene voorwaarden accepteren om verder te gaan.

*Algemene voorwaarden en privacybeleid

 

Mensen met een beperking Intro

Bekijk deze video voordat u begint met de zelftest.

Ervaring

 

ERVARING BANNER Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-1:"Ik ken iemand die door het ontbreken van toegankelijke faciliteiten, zoals een lift, wel eens te laat is gekomen voor een vergadering of afspraak vanwege zijn/haar beperking."

LATE MAN Beyond the Horizon ISSG

Ontoegankelijke gebouwen presenteren voor mensen met een beperking verscheidene problemen. Ten eerste zijn er fysieke belemmeringen, zoals het ontbreken van een lift, waardoor iemand niet de gewenste verdieping kan bereiken, wat leidt tot vertragingen en frustraties. Ten tweede kunnen zulke omstandigheden gevoelens van uitsluiting en isolatie veroorzaken; ze voelen zich vaak buitengesloten van bepaalde ruimtes of activiteiten. Dit beïnvloedt hun betrokkenheid en welzijn.

Daarnaast verhoogt het hun afhankelijkheid van anderen, wat hun gevoel van zelfstandigheid aantast. Ze worden eraan herinnerd dat er in de maatschappij nog steeds barrières en discriminatie bestaan, wat hun zelfvertrouwen en motivatie kan ondermijnen. Uiteindelijk zijn ontoegankelijke gebouwen niet slechts praktische obstakels, maar hebben ze ook een diepgaande invloed op de emotionele en mentale gezondheid van deze individuen. Het is essentieel om toegankelijkheid te bevorderen voor een gelijkwaardige en inclusieve omgeving.

Mensen met een beperking-2: "Ik heb _______ situaties meegemaakt waarin ik de bekwaamheid van iemand in twijfel trok vanwege zijn/haar beperking."

proven competences and achievements Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking worden soms onterecht beoordeeld op basis van vooroordelen, ondanks aantoonbare competenties. Deze oordelen zijn vaak gebaseerd op stereotypen en een gebrek aan begrip. Beperkingen weerspiegelen niet altijd iemands bekwaamheid; veel van hen bezitten diverse talenten en expertise. Het in twijfel trekken van hun capaciteiten kan demotiverend werken. Een inclusieve (werk)omgeving waarin beoordeling plaatsvindt op basis van prestaties is cruciaal. Door bewustwording, educatie en het bevorderen van inclusiviteit kunnen vooroordelen verminderd worden. Diversiteit en inclusie zijn essentieel voor een productieve werkomgeving.

Mensen met een beperking-3: "Ik heb ______ gezien dat mijn baas of docent niet echt wilde dat een persoon een betere functie kreeg, alleen omdat die persoon een beperking had.."

my boss angry Beyond the Horizon ISSG

Beoordeeld worden op je beperking en niet op je capaciteiten kunnen diverse problemen veroorzaken:

- Onderschatting: Vooroordelen over hun capaciteiten kunnen leiden tot het niet toevertrouwen van belangrijke taken.
- Onderwaardering: Ze kunnen het gevoel krijgen dat hun potentieel niet wordt erkend.
- Beperkte loopbaanontwikkeling: Door gebrek aan kansen kunnen ze belemmerd worden in professionele groei.
- Verminderde motivatie: Ze kunnen zich minder betrokken en gewaardeerd voelen.
- Impact op zelfvertrouwen: Terughoudendheid van de werkgever kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en twijfel over hun professionele bekwaamheid.

Kennis

 

Kennis BANNER Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-4: "Dyslexie is een erfelijke aandoening. "

 

Dyslexie is een erfelijke aandoening Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-5: "Beperkingen kunnen ervoor zorgen dat iemand moeite heeft met mobiliteit, communicatie, leren en zelfzorg."

 

DISABILITY LIFE Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-6: "Een beperking is hetzelfde als een ziekte."

 

Disabled Person Composition Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-7: "Hulpmiddelen en technologieën hebben geen impact op het leven van mensen met een beperking."

 

disability tech Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-8: "Iedereen heeft dezelfde rechten, ook mensen met een beperking. Dit betekent dat zij net als iedereen recht hebben op onderwijs, werk, medische zorg en het participeren aan de samenleving."

 

Everyone has the same rights Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-9: "Mensen met een ernstige beperking kunnen geen vergoeding ontvangen voor het werk dat ze doen als ze een tegemoetkoming van de overheid krijgen." 

disabilities working Beyond the Horizon ISSG

Mensen met een beperking-10: "Mensen met een beperking maken ongeveer 5% van de wereldbevolking uit."

 

Disability people world Beyond the Horizon ISSG

Combilogo_bleke achtergrond
Project logo omgaan met diversiteit Beyond the Horizon ISSG

Dit artefact valt onder de European Union Public License (EUPL) en dient gedistribueerd te worden onder de meest recente versie van de EUPL. Meer informatie hierover is beschikbaar op EUPL | Joinup (europa.eu).  

Soft skills - omgaan met diversiteit ©